Monitoring medií – co sledovat a proč se vyplatí firmám velkým i malým

Jste zde

Monitoringem brandů a podstatných témat trávíme u nás v Punkteru hodně času. Je to vysoce důležitá marketingová disciplína. Mluví se o ní ale vcelku málo. A když už, tak jen povrchně. Rozhodl jsem se proto pro Vás připravit seriál článků, kde vám představím pracovní postupy a různé fígle, které si budete moci sami vyzkoušet. Začnu však od začátku.

Jak chápeme monitoring médií u nás v Punkteru

Cílem monitoringu médií je vědět, když někdo někde uveřejní zmínku o tématu, které sledujeme. Sledovat můžeme např. obchodní značku, či jiné téma, podstatné pro byznys klienta. U nás v Punkteru se zaměřujeme na monitoring on-line, tedy na internetu.

Proč se věnovat monitoringu

Cílem je „vědět“. Na základě toho pak můžeme „konat“. A konání může mít mnoho podob. Od reakce, přes tvorbu zpětného odkazu, až po informace pro obchodní oddělení klienta.

Co monitorovat?

V podstatě každá firma by se měla soustředit na monitoring co možná nejvíce kanálů. Doporučuji zejména:

  • Webové stránky, online magazíny a blogy
  • Sociální sítě (FB, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram a další)
  • Diskuzní fóra
  • Různá hodnocení a doporučení
  • Diskuze živých vysílání, online webinářů
  • Noviny, časopisy (jejich on-line verze)

Jak monitorovat?

Výběr klíčových slov

Základem monitoringu jsou klíčová slova, která sledujeme.
Téměř vždy jde o obchodní značku (brand) klienta. Dále to mohou být výrazy spojené s podnikáním klienta. Například kategorie zboží, brandy konkurentů, klíčové zdroje aj. Někdy do klíčových slov zasahuje fakt, že je lidé zmiňují nepřímo. Podrobněji se výběru klíčových slov můžeme věnovat v některém z budoucích článku.

Monitoring médií

Příklad monitoringu on-line médií.

Výběr monitorovacího nástroje

Technologií pro monitoring je dnes na trhu řada. Uvedu nástroje, které je možno využívat zdarma nebo za nízké poplatky a se kterými máme osobní zkušenosti.

  • Google Alerts - monitorovací nástroj od Googlu, který je zdarma. Když Google najde zmínku o vašem klíčovém slovu, dostanete email. Je to základní nástroj, ale jeho spolehlivost nalezení zmínek není příliš vysoká.
  • Google Search Console & Google Analytics - jsou další nástroje od Googlu, neřeší zmínky vašeho brandu, ale zpětné odkazy na váš web. To je pro monitorování neméně důležitou součástí. Pokud někdo napíše článek a odkáže přitom na váš produkt, měli byste to vědět. Můžete reagovat v diskuzi, nabídnout spolupráci nebo třeba poděkovat za článek.
  • TweetDeck - dobrý nástroj pro firmy využívající Twitter, který nabízí možnost monitorování zmínek (pouze na Twitteru). Můžete si zde nastavit vyhledávání zmínek, které vás zajímají a mají spojitost s vaší firmou.
  • Mediatoolkit - placený nástroj, který najde zmínky z celé řady kanálů, ať už se jedná o profily na Twitteru a Instagramu nebo o aktualizace z webových stránek, blogů a fór. Nástroj nabízí přehledy, kde můžete své zmínky lépe analyzovat. Nabízí několik cenových tarifů podle počtu zmínek. Jeho cena začíná na 49€ za měsíc.

Tolik stručné shrnutí. V příštím díle se podíváme podrobněji na Google Alerts.