Google Alerts - nejjednodušší způsob, jak začít monitorovat firemní brand

Jste zde

Naváži na povídání o monitoringu zmínek a představím vám první nástroj, který pro monitoring u nás v Punkteru používáme. Jsou to Google Alerts. Nástroj, se kterým marketingoví specialisté v monitoringu médií často začínají. Ke svým zkušenostem přidám i tipy pro vás do praxe.

Co jsou Google Alerts

Nástroj společnosti Google pro sledování zmínek na internetu. Napojen je na další služby Google – uživatelské účty či vyhledávání. Google Alerts fungují jak pro monitoring klíčových slov v češtině, tak cizích jazycích. Dostupné jsou zdarma.

Jak fungují Google Alerts

Pro nás marketéry je podstatné propojení s vyhledáváním Google. Pro zápis vyhledávacích dotazů lze použít běžné operátory pro vyhledávání Google, například „site“ pro omezení či vyloučení určité domény, „inurl“ a podobně.

Postup monitoringu pomocí Google Alerts

  1. Navštivte Google Alerts a přihlaste se.
  2. Zadejte vyhledávací dotaz. Můžete použít operátory pro vyhledávání. Upozornění má tyto volby:
    • jak často nám budou upozornění chodit
    • z jakých zdrojů (zprávy, novinky, video, …)
    • jazyk ve kterém chceme upozornění vyhledávat
    • oblast (region)
    • zda chcete všechny výsledky vyhledávání nebo pouze nejlepší
    • e-mail kam chceme upozornění doručit
  3. Sledujte výsledky.

Nastavení Google Alerts
Nastavení monitoringu v Google Alerts

Výhody Google Alerts

  • Napojení na Google účet. Používá-li uživatel jiné služby Google, může používat Alerts bez nové registrace.
  • Snadný začátek práce. Služba je poměrně jednoduchá. Rozhraní se podobá známému vyhledávání Google.
  • Funguje v českém i slovenském jazyce.
  • Cena – nástroj je zdarma.

Nevýhody Google Alerts

  • Menší přesnost monitoringu. Řadu zmínek nenajde.
  • Vyhledávací dotazy se mi někdy obtížně formulují. Není úplně jisté, zda Google vyhledá opravdu to, co chci.
  • U některých dotazů je obtížné dosáhnout toho, aby Alerts vracely výsledky pouze tohoto dotazu bez nechtěného obsahu.

Google Alerts s vytvořenými upozorněními
Stránka přehled v Google Alerts s vytvořenými upozorněními

Praktické tipy pro vás

Pokud používáte Google Alerts pro monitorování svého brandu, tak můžete vyřadit sledování zmínek ze své webové stránky. Při zadávání hledaného klíčového slova můžete použít vyhledávací operátory, které znáte z vyhledávání na Googlu.

„Punktero“ -site:punktero.cz – vyřadí z hledání zmínky na doméně punktero.cz

Další příklady:
    • „Punktero“ - hledá pouze přesnou shodu výrazu Punktero
    • intitle:punktero – hledá výraz Punktero pouze v titulcích stránek
    • site:.cz „punktero“ – pouze CZ domény

 

Pokud používáte RSS, můžete si nechat zasílat upozornění na místo vašeho e-mailu do RSS. Tato možnost se hodí i tehdy pokud máte zájem sledovat větší množství zmínek.

Výsledek testu Google Alerts a doporučení

Google Alerts jsou dobrá volba pro začínající marketingové specialisty. Výhodami jsou nulová cena a známé uživatelské rozhraní. Nevýhody vidím v absenci pokročilých funkcí a nízké kvalitě monitoringu. U nás v Punkteru využíváme Google Alerts pro základní úroveň monitoringu. Google Alerts nás umí upozornit na informační kanály, o kterých jsme dosud nevěděli. Ty kvalitní pak zařadíme do přesnějšího pokročilého monitoringu.

 

V příštím díle našeho seriálu o monitoringu médií se podíváme na Talkwalker Alerts. Aby Vám budoucí článek neunikl, sledujte nás na Twitteru či Facebooku.